La Primăria Capitalei s-a investit cea mai mare cantitate de emoție și speranță în 2020. Nicușor Dan a candidat cu susținerea USR PLUS și PNL și a câștigat la limită după o campanie furibundă și mincinoasă. A promis că rezolvă problemele din termie, transport public, trafic rutier și urbanism. A promis spații verzi, aer curat, parcări, tren metropolitan. A promis desființarea companiilor municipale și reforma aparatului administrativ al primăriei. Ba chiar, într-un elan ridicol, a promis apă caldă și tăierea risipei prin desființarea instituțiilor de cultură și anularea evenimentelor organizate în București.
Hai să vedem ce a reușit:
- Modernizarea rețelei de termoficare a mers mai prost decât în mandatul Gabrielei Firea. Conform datelor oficiale, între 2016 și 2020, au fost reabilitați 64 km de conducte pe magistralele principale și 214 pe rețelele secundare. În 2021, potrivit declarațiilor lui Nicușor Dan, au fost reabilitați doar 15 km de conductă din rețeaua principală. Așadar, în ciuda promisiunilor bombastice, Nicușor Dan n-a reușit să facă mai mult, ci dimpotrivă. Singurul lui ”merit” a fost norocul: am avut ierni blânde și scurte, iar presiunea pe sistem nu a fost la fel de grea ca în anii 2016-2020. Cât despre finanțările nerambursabile, adevărul este iarăși cât se poate de clar: toate finanțările au la bază proiectele scrise și depuse în mandatul Gabrielei Firea.
- În privința transportului public și a traficul rutier, schimbările în bine pur și simplu nu există. Peste noapte, autobuzele Otokar cumpărate în mandatul 2016-2020 n-au mai avut nicio problemă. Cât despre tramvaiele cumpărate de municipalitate, ele au la bază o procedură de achiziții publice inițiată tot de Gabriela Firea. Sigur că au existat dificultăți procedurale în 2020, dar exact același lucru i s-a întâmplat și lui Nicușor Dan. Tramvaiele Astra au venit cu alt motor decât cel din ofertă, ceea ce este pur și simplu illegal și, probabil, se va lăsa cu o serie de consecințe juridice. Brusc, toți justițiarii de serviciu și toți oengiștii de mucava s-au făcut că privesc în altă parte. Despre traficul rutier nu este mare lucru de zis, îl suportăm cu toții zi de zi și vedem că nimic nu s-a schimbat. Gabriela Firea a fost pusă la zid pentru că nu a făcut minuni în privința traficului, în schimb lui Nicușor Dan i s-au iertat nu doar eșecul, ci și minciunile din campanie. S-a pozat cu specialiști și a spus că are totul pregătit, dar au trecut doi ani și jumătate și nici măcar o măsură concretă, cât de mică, nu există la acest capitol. Excludem evident parcările tip Park&Ride, lărgirile de bulevarde și pasajele rutiere care sunt fie în lucru fie au fost date în folosință. La toate acestea, Nicușor Dan n-a făcut decât să taie panglica. Ele sunt proiecte începute în mandatul anterior.
- În ciuda scandalului imens făcut până în 2020 pe acest subiect, cele mai multe dintre companiile municipale înființate de Gabriela Firea au supraviețuit fără probleme în mandatul lui Nicușor Dan. Despre ele, noul primar spunea ”am promis și le vom desființa”. Rezultatul? Nu mai puțin de 13 (treisprezece!) companii sunt în continuare active. Din cei 19.000 de angajați cât aveau toate companiile în 2020, în 2022 rămăseseră 15.000. Nu numai că nu le-a desființat, dar în doi ani și jumătate nici măcar nu a reușit să scadă măcar cu un sfert numărul angajaților. Or asta înseamnă că majoritatea companiilor înființate de Gabriela Firea sunt viabile și utile edilitar. Dacă este prea orgolios să recunoască faptul că a mințit, Nicușor Dan și adepții lui ar trebui să spună măcar mulțumesc fostului primar. În 2022, Compania Parking a amenajat parcări, Trustul de Clădiri Metropolitane a modernizat peroanele liniei 41 și a lucrat la Pasajul Doama Ghica și la lărgirea Bulevardului Prelungirea Ghencea, Compania Municipală Eco Igienizare a aplicat tratamente împotriva insectelor, Compania Municipală Energetica Servicii a lucrat la modernizarea rețelei termice și exemplele pot continua. Fără aceste companii, municipalitatea s-ar fi împotmolit cu totul și nici măcar puținul care s-a făcut nu ar fi fost posibil.
- La capitolul spații verzi și aer curat, este suficient să ne uităm la cazul Cișmigiu. Dacă și cei mai înfocați susținători ai lui Nicușor Dan l-au criticat vehement pentru indolența cu care (NU) gestionează parcul emblematic al Bucureștiului, atunci lucrurile sunt clare. Mandatul ”salvatorului” este un dezastru! Poveștile cu păduri urbane și parcuri noi au rămas și vor rămâne la stadiul de povești atâta vreme cât primarul actual nu reușește nici măcar să întrețină ceea ce a primit. Despre calitatea aerului, inutil să mai discutăm. De doi ani și jumătate, toți cei care o criticau pe Gabriela Firea pentru poluarea din București și-au înghițit limba. Nu pentru că poluarea ar fi dispărut. Ci pentru minciunile pe care le-au spus ani de zile au ieșit acum la suprafață. De fapt, municipalitatea nu are pârghiile relevante pentru a limita poluarea aerului.
- Cât s-au mai plâns useriștii că se dau mulți bani pe luminițe și concerte de Crăciun. Ce a făcut Nicușor Dan? Le-a păstrat. A păstrat și instituțiile, a păstrat și evenimentele. Sigur că bugetele au fost puțin mai mici. Dar nu este meritul lui Nicușor Dan. Este o conjunctură economică în fața căreia orice alt primar ar fi făcut la fel. S-a scumpit benzina și energia, au crescut cheltuielile cu transportul public și cu termoficarea, evident că se taie de la evenimente. Nici aici, nu a descoperit Nicușor apa caldă.
- La urbanism, putem spune că Nicușor Dan a performat doar dacă performanța ar însemna blocarea construcțiilor noi în București. Sigur, poate că unele aveau probleme de legalitate sau oportunitate. Dar să te lauzi, cum face actualul primar, că sunt peste 500 de procese pe rol în domeniul urbanismului, asta arată o fixație pe cum să blochezi lucruri, să interzici, să anulezi, să stopezi. Un primar care funcționează într-o astfel de paradigmă nu este un primar capabil să construiască ceva.
- Marile proiecte anunțate de Nicușor Dan se lasă așteptate. După doi ani și jumătate de mandat nu există nici măcar o idee notabilă pe care să o putem menționa la acest capitol. Poate cel mult trenul metropolitan, însă aici sunt doar probleme, nu soluții. În primul rând, ideea este mai veche și nici nu-i aparține actualului primar. În al doilea rând, proiectul nu este viabil. Și asta nu o spun (doar) adversarii politici ai actualului primar, ci o spune inclusiv reprezentantul ONG-ul care l-a ”produs” pe Cătălin Drulă, idolul useriștilor în materie de infrastructură. ”Este o iluzie care ni se tot vinde”, asta spune Ionuț Ciurea, directorul Executiv al Asociației ProInfrastructură. Deci marele proiect al lui Nicușor Dan este o mare minciună. Cum este, de altfel, mandatul acestui matematician sclipitor, dar cu totul nepotrivit în rolul de primar.
Sunt 7 capitole edilitare pe care le-am trecut în revistă și pe niciunul dintre ele Nicușor Dan nu a performat. Nu numai că n-a performat, dar nu s-a ridicat nici măcar la jumătate din nivelul prestației Gabrielei Firea ca primar. De fapt prestația lui Nicușor Dan a fost atât de proastă în acești doi ani și jumătate de mandat încât toată lumea a început să-l evite. Oengiștii frumoși și liberi care i-au închinat ode până în 2020 l-au abandonat. Arhitecții, artiștii, oamenii de afaceri îl ignoră politicos. Nici măcar USR și PNL nu mai vor să-l susțină. Nu mai vor nici măcar să apară cu el în conferințele de presă.
Bucureștiul este o metropolă care se confruntă cu provocările unei metropole. Nu există soluții magice. Nu există soluții de pe o zi pe alta. Există doar politici pe termen lung, proiecte elaborate cu atenție, măsuri eficiente și acțiuni concrete. Și, pe lângă toate acestea, există echipe capabile să le pună în practică și lideri capabli să le conducă. Nicușor Dan nu are și nu este nimic din toate acestea. A fost doar un miraj care, din fericire, s-a risipit.
Nicușor Dan și-a ratat deja mandatul. Și toată lumea știe asta. Mulți nu o recunosc, fie de jenă, fie de politețe, fie din interes. Însă lucrurile sunt clare. Experimentul ”salvatorului” a eșuat. Minciunile și speranțele cultivate cinic ani de zile s-au spulberat, iar oamenii văd acum adevărul, în toată splendoarea. Singurii care tolerează această stare de fapt, pe nervii și nevoile propriului electorat, sunt susținătorii primarului din PNL. Dar și răbdarea bucureștenilor, indiferent de preferințele lor politice, are o limită. Limita este fix anul 2023, pentru că, pur și simplu, Bucureștiul nu își mai permite încă un an cu actualul primar general și actuala majoritate USR-PNL din Consiliul General.
Rareș HOPINCĂ
Consilier general PSD City manager al Sectorului 5