Google

Nesimțire cât casa din partea unor aleși locali

Written on:October 2, 2017
Comments
Add One

E adevărat că-n Moldova nu sunt drumuri, iar cele numite naționale și europene trec prin sate și din acest motiv transportul pe șosea e dificil. Pe ici pe colo, în ultimii ani, s-au mai cârpit niscaiva drumuri naționale-europene, dar și acestea încep să dea semne de oboseală, că au fost făcute cu bani mulți, dar trebuia să iasă profit uriaș din orice lucrare. Când afli că s-au cheltuit 150 milioane euro pentru modernizarea unui drum de vreo 50 kilometri, de exemplu, apare o întrebare de bun simț: unde-i atâta amar de bani? Trecând peste hoția generalizată de la nivelul Companiei naționale de drumuri, care se ocupă de tuns iarba pe marginea drumului, dar nu vede gropile din drum, un aspect sare-n ochi. E vorba de nesimțirea unor aleși locali care nu se gândesc vreun moment la siguranța cetățenilor care i-au ales. Dacă tot nu sunt drumuri de mare viteză, iar pe drumurile existente merg tot felul de mașini și mici și mari corect ar fi măcar să se asigure alei pietonale pentru cetățeni. Pe unde să meargă omul, pe unde să-și ducă animalul către pășune, pe unde să meargă copiii când ies de la școală? Pe drumul național-european, printre mașini și căruțe. Tot din acest motiv se întâmplă și multe nenorociri pe șosele.

Luăm ca exemplu drumul național Crasna-Iași. A fost modernizat acu’ mai bine de trei ani. S-au cheltuit mulți bani la această investiție. Fiind mai bunișor mașinile merg mai repede. Problema e că trece prin multe sate și mașinile trebuie să „dea la pace” cu oamenii care n-au pe unde merge prin altă parte, cu animalele și căruțele. Problemele încep de pe la Băcăoani comuna Munteni de Jos. Primarul de la Munteni de Jos are vechime în acest fotoliu și nici până acum n-a realizat faptul că oamenii care l-au ales în frunte sunt permanent în pericol. E așa de scump să amenajezi alei pietonale măcar pe o parte a drumului? Comuna are utilaj propriu și două-trei mașini de piatră nu reprezintă chiar o avere. Nimeni nu spune că trebuie neapărat pavele, dar un strat de piatră se poate pune, iar oamenii n-ar mai fi obligați să meargă pe drumul european și să fie mereu expuși pericolului. După Băcăoani vine Munteni de Jos. Aici există o porțiune cu trotuare din beton, dar numai în centrul satului pentru că restul nu contează în opinia primarului Dănuț Crețu. Satul Munteni de Jos ajunge până la intrarea în Vaslui. E veselie să mergi noaptea cu mașina prin această zonă. Chiar și la 50 de kilometri la oră, cât e limita prin localitate, o nenorocire se poate produce oricând. Exemple sunt destule. Au murit mulți oameni nevinovați din cauza nesimțirii și incompetenței unora. Bani de flori se găsesc, dar bani de-o mașină de piatră nu! Dacă oamenii văd că nu se amenajează trotuare (alei pietonale) seamănă fasole în fața gospodăriilor, toarnă beton ca să poată intra cu mașina în curte blocând șanțul de scurgere, mai improvizează câte o așa zisă terasă unde stau pe navete întoarse la o bere, adică fiecare face după cum îi dictează interesul de moment. Tot acei oameni însă, dar și aleși locali care nu văd ce-i în comuna lor, laudă ordinea din localitățile occidentale. Acolo, în țările occidentale, e frumos, afirmă toți, dar la ei acasă nu pot face să fie frumos. (Continuare în ediția tipărită a regionalului Informatorul Moldovei de miercuri 4 octombrie 2017).

Leave a Comment