Google

Moţca a ales drumul dezvoltării

Written on:November 2, 2016
Comments
Add One

primar-motca-2-nov-2016-006-netLocalitatea aşezată dintotdeauna la intersecţia celor mai importante drumuri comerciale din zonă, Moţca, revine încet la frunseţea de altădată prin investiţiile publice de amploare derulate în ultimii ani.

Fără multă zarvă primarul Serioja Hobincă a reuşit, în perioada 2012-2016, să rezolve câteva investiţii publice importante pentru Moţca. Oamenii au înţeles şi l-au ales ca să ducă mai departe programul iniţiat în primul an de mandat ca primar al comunei care stă dintotdeauna la intersecţia celor mai importante drumuri comerciale din zonă. Moţca e o comună grea, tocmai pentru că este la intersecţia unor importante drumuri comerciale. Ce alţi primari doar au promis, fostul şi actualul şef al administraţiei locale Serioja Hobincă a reuşit să pună în practică. Sunt investiţii necesare ce au dat o direcţie clară de dezvoltare acestei frumoase comunităţi. Cu două sate şi peste 5.000 de locuitori, Moţca este un exemplu de dezvoltare. Are istorie, ceea ce-i foarte important, în planul dezvoltării pe viitor, dar şi mai important este că are prezent. În câte comune se vorbeşte de gaz metan, canalizare, apă curentă? Sunt utilităţi la care trebuie să aibă acces toţi cetăţenii. La Moţca sunt multe proiecte de investiţii şi pentru perioada următoare. Drumuri asfaltate, finalizarea grădiniţei din centru, un obiectiv care aştepta în stadiu de fundaţie de mulţi ani, reabilitare cămin cultural în Boureni, solicitare pentru construcţie şcoală nouă la Boureni, canalizare în Moţca şi multe alte investiţii sunt în plan pentru perioada următoare.

Coborând prin Codrii Paşcanilor călătorul ajunge la Moţca de unde poate merge spre Suceava sau Neamţ. Moţca e la intersecţia a trei judeţe: Iaşi, Suceava, Neamţ. Poziţia strategică a comunei are avantaje şi dezavantaje. E o comună grea dacă ar fi să privim spre administraţia locală pentru că aici dezvoltarea trebuie să meargă „pe repede-nainte”, altfel gradul de nemulţumire al oamenilor creşte. Primarul Serioja Hobincă a înţeles acest mesaj şi a reuşit în primul mandat ce n-au făcut alţi primari ani la rând. „În mandatul al doilea voi continua ce am început în primul mandat şi avem multe proiecte noi care vor intra la finanţare. Avem proiect depus pe măsura 7.2 pentru asfaltarea a 4,2 kilometri de drumuri săteşti, în care intră două străzi din Boureni şi restul în Moţca şi construcţia unui pod peste pârâul Roşca. De asemenea, avem depus proiect în programul POCU, măsura 4.1 de 4,8 milioane euro. Acesta este un proiect cu impact social dar şi economic. Proiectul este depus din august şi include o componentă ce priveşte romii din comună. Avem, apoi, solicitare pentru construcţia unei şcoli noi la Boureni şi o solicitare pentru un microbuz şcolar cu 28 plus două locuri, pentru că acum nu facem faţă în ceea ce priveşte transportul copiilor. Vrem să facem şi o sală de sport, iar în acest scop avem proiect depus la Compania Naţională de Investiţii. La Ministerul Dezvoltării avem proiect pentru asfaltarea altor drumuri săteşti în Boureni şi Moţca. E vorba de circa 5,4 kilometri de asfalt. Apoi, prin operatorul judeţean de apă şi canalizare sperăm să se reuşească realizarea reţelei de canalizare pe o distanţă de 6,9 kilometri la Moţca. De la un proiect pe POS Mediu vom primi înapoi cofinanţarea. Aşteptăm să vină aceşti bani pe care o să-i folosim pentru dotarea Căminului cultural de la Moţca şi alte investiţii mai noi. Prin GAL Codrii Paşcanilor, organizaţie la care sunt preşedinte, vor veni 1,351 milioane euro care se împart pe cinci comune. Cam 135.000 euro sunt destinaţi investiţiilor publice. Vreau să reabilităm şi noi terenul de fotbal de la Moţca şi să mai construim altul la Boureni. Comuna are două echipe de fotbal. Totodată, pregătim un proiect pe măsura 4.3 (fosta măsură 1.2.5) pentru asfaltare drumuri de exploatare. E vorba de un drum paralel cu drumul european 85. Începe de la Moţca, trece prin Boureni şi continuă cu drumul comunal 111, apoi face legătura, pe la marginea pădurii cu drumul naţional 28 A. Trebuie să colaborăm, în acest proiect, cu Paşcaniul. Va fi ca o şosea de centură pentru oraşul Paşcani”, a spus pentru început primarul Serioja Hobincă.

Moţca se află în primele 10 comune ale judeţului Iaşi ca potenţial de dezvoltare

Din păcate, în România democrată politicul e peste tot. Cam asta se înţelege din alocările bugetare dintotdeauna, iar mai grav este că nici fondurile europene n-au scăpat „vigilenţei” politicului. Mai puţin contează valoarea şi importanţa proiectului pentru o comunitate sau alta şi mai mult contează voinţa unuia sau altuia care ocupă o funcţie politică. După cum am relatat anterior, la Moţca s-au reuşit câteva investiţii importante în perioada anterioară din care menţionăm doar asfaltarea drumului la Boureni, o investiţie pe care ani la rând o promiteau toţi candidaţii la fotoliul de primar şi grădiniţa din Moţca, un proiect la fel de pomenit dar care a fost reuşit de primarul Hobincă. Administraţia locală vrea utilităţi pentru toţi locuitorii comunei, vrea drumuri modernizate în toată comuna pentru că acestea sunt doleanţele oamenilor. Moţca, prin aşezare şi activitate economică, trebuie să reuşească aplicarea programului de dezvoltare, iar pentru asta e nevoie de aplicarea proiectelor cu fonduri europene şi guvernamentale anunţate mai sus. „Te afectează influenţa politicului. Însă vom reuşi, aşa cum am reuşit şi până acum. Suntem deschişi către toate liniile de finanţare europeană şi sunt convins că vom aplica proiectele necesare. Proiectul pe care l-am anunţat pe POCU va însemna două centre multiculturale, dar şi crearea unor locuri de muncă. Comuna face parte dintr-un proiect pilot al Ministerului Dezvoltării prin care se vor construi case sociale destinate comunităţii rome. Pe un studiu în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală suntem pe locul 10 în judeţ ca potenţial de dezvoltare, iar 8 comune sunt lângă Iaşi, iar a noua este Ion Neculce, care-i lângă Târgu Frumos. Acest fapt e îmbucurător pentru noi şi sunt convins că vom reuşi. Sunt multe de făcut. Cei dinaintea mea doar au promis. Ne-am apuca de multe investiţii, pentru că nevoile sunt mari, dar totul trebuie făcut într-o anumită ordine, în funcţie de sursele de finanţare. Avem echipă de fotbal în liga a IV-a şi ne-a impus federaţia să facem gard la stadion. L-am făcut. Avem şi echipă de juniori la Moţca, dar şi echipă de fotbal în liga a V-a la Boureni. Facem tot posibilul să întreţinem aceste echipe iar asta înseamnă eforturi personale care înseamnă şi bani uneori, dar dezvoltarea comunei în ansamblu presupune o paletă largă. Mă bucură faptul că oamenii vor utilităţi, că am reuşit să avem gaz, apă, iluminat public de calitate. Evident că au fost reclamaţii, sunt şi cârcotaşi, dar aş vrea să înţeleagă oamenii că aceste reclamaţii fără obiect fac rău comunităţii în ansamblu. Pe de altă parte aceşti reclamagii se laudă că iubesc comunitatea. E un nonsens, însă oamenii înţeleg şi au văzut ce-i de văzut. Eu sunt bucuros că am reuşit să facem o reabilitare a iluminatului public, am reuşit să asfaltăm drumul la Boureni, care nu s-a făcut în 26 de ani şi am reuşit să terminăm grădiniţa din Moţca. Sunt obiective importante, oamenii văd că nu promit şi apoi uit. De mulţi ani e în lucru acea grădiniţă, dar iată că am reuşit s-o finalizăm, iar în spate vom face un parc. Un an sau un an şi jumătate nu s-a făcut mare lucru pentru că a fost o perioadă de acomodare, apoi nu-i atât de uşor să convingi factorii de decizie de necesitatea investiţiei pe care o propui. Eu sunt în contact permanent cu oamenii, am şi audienţe online, permanent sunt de găsit şi încerc să răspund prompt solicitărilor cetăţenilor”, a mai spus primarul comunei Moţca.

Nu demult a fost reabilitat cât de cât drumul european care trece prin comuna Moţca, însă deja începe să fie afectat de transportul cu maşini de mare tonaj. Drumul în cauză n-a fost proiectat pentru 60-70 de tone, să spunem, dacă nu şi mai mult, iar în zonă sunt balastiere. Cântarele cam lipsesc, deci fiecare încarcă la refuz maşinile. Cât despre reguli acestea sunt pentru cei „care stau la barieră”, în niciun caz pentru „cei care sar peste”! Mai grav este că transportul cu maşini de mare tonaj încărcate peste normă afectează casele oamenilor din Moţca. „Ne-am bucurat când au reabilitat drumul european, dar deja încep să apară iarăşi valuri, fisuri pe drum, pentru că de multe ori se depăşeşte tonajul. Nu e corect ca pentru câteva firme care vor să facă profit cât mai mult să sufere o comunitate”, a concluzionat primarul Hobincă.

Pe la Moţca trec de multe ori şi e clar că ultimii ani au însemnat o dezvoltare fără precendent, iar menţinerea acestui ritm va aduce comuna la un nivel de dezvoltare meritat. Când totul în jur e mizerie politică, a observa cum se dezvoltă o comunitate, cu greutăţile aferente, evident, reprezintă o sursă de energie pozitivă. (B.A.)

Leave a Comment