Google

Cronica neagră

Written on:July 2, 2015
Comments
Add One

betiv netTot mai mulţi şoferi se urcă la volan după ce au consumat băuturi alcoolice. Polițiștii au întocmit dosare de cercetare penală pe numele a trei conducători auto care se deplasau cu autovehicule pe drumurile publice, fie fiind sub influența băuturilor alcoolice, fie având suspendată exercitarea dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice.

În ziua de 30.06.2015, polițiștii Biroului Rutier Vaslui, efectuând serviciul de supraveghere și control al traficului rutier pe strada Mihail Sadoveanu din municipiul Vaslui, au oprit pentru control un autovehicul, condus de A. Marius, în vârstă de 22 ani, din comuna Bălteni. Întrucât tânărul emana halenă alcoolică, polițiștii l-au testat cu aparatul alcooltest. Rezultatul testării a indicat valoarea de 0,68 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care A. Marius a fost condus la spital pentru prelevarea mostrelor biologice.

Tânărul este cercetat penal pentru comiterea infracțiunii de conducere pe drumurile publice a unui vehicul de către o persoană care, la momentul prelevării mostrelor biologice, are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge.

De asemenea, polițiștii vasluieni l-au identificat pe G. Gelu, în vârstă de 41 ani, din comuna Oltenești care se deplasa cu o autoutilitară pe strada Șoseaua Bacăului deși se afla sub influența băuturilor alcoolice. Testarea bărbatului cu aparatul alcooltest a indicat o valoare de 0,42 mg/l alcool pur în aerul expirat. Acesta a fost condus la Spitalul Județean de Urgență Vaslui unde i-au fost prelevate mostre biologice în vederea stabilirii alcoolemiei. Polițiștii au întocmit dosar penal, efectuând cercetări în conformitate cu prevederile articolului 336 alin.1 din Codul Penal.

În aceeași zi, L. Constantin, în vârstă de 33 ani, din comuna Văleni a fost identificat de polițiștii rutieri în timp ce se deplasa cu autoturismul pe strada Mareșal Constantin Prezan, din municipiul Vaslui. În urma verificărilor efectuate de polițiști în baza de date privind deținătorii de permise de conducere s-a constatat faptul că acesta avea suspendată exercitarea dreptului de a conduce autovehicule din luna aprilie a.c.

Pe numele bărbatului a fost întocmit dosar de cercetare penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea pe drumurile publice a unui vehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată.

ALCOOLUL ESTE INCOMPATIBIL CU VOLANUL!

Consumul de alcool constituie un factor de mare risc asupra traficului rutier, influenţând în mare măsură producerea accidentelor de circulaţie!

De cele mai multe ori, conducătorii auto aflaţi sub influenţa alcoolului comit frecvente încălcări ale normelor de circulaţie, conduc cu viteză excesivă, se angajează în depăşiri neregulamentare sau execută în mod periculos virajele.

Consumul de băuturi alcoolice reduce viteza de reacţie şi precizia mişcărilor şi poate determina scăderea acuităţii vizuale şi auditive a şoferilor.

Reamintim faptul că în Codul Penal este prevăzută o pedeapsă cu închisoare de la 1 la 5 ani pentru infracțiunea de conducere pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană care, la momentul prelevării mostrelor biologice, are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge.

Tehnologie de ultima generatie pentru controlul de frontiera, testata de o agentie europeana la frontiera de est a Romaniei

In perioada iunie-august 2015, in doua puncte de trecere aflate la frontiera Romaniei cu R Moldova, P.T.F. Sculeni rutier si P.T.F. Iasi feroviar, va avea loc o activitate de cercetare coordonata de Agentia eu-LISA (Agentia Europeana pentru Managementul Operational al Sistemelor IT la Scara Larga in Spatiul de Libertate, Securitate si Justitie), prin care se va implementa si testa proiectul pilot FRONTIERE INTELIGENTE (Smart Borders) .

Proiectul „FRONTIERE INTELIGENTE” isi propune sa testeze fezabilitatea  propunerii lansate de catre Comisia Europeana, de infiintare a doua noi sisteme, cu rolul pe de o parte de a facilita procedurile de control la frontiera pentru cetațenii terti de buna credinta care trec frontierele Uniunii Europene, in contextul cresterii in viitor a numarului de calatori si a necesitatii efectuarii formalitatilor de frontiera cu operativitate si pe de alta parte de a moderniza, accelera si imbunatati gestionarea frontierelor externe Schengen, sporind totodata eficacitatea verificarilor la frontiera si prevenind migratia ilegala.

Acest proiect pilot este coordonat de catre Agentia eu-LISA (Agentia Europeana pentru Managementul Operational al Sistemelor IT la Scara Larga in Spatiul de Libertate, Securitate si Justitie), cu participarea statelor membre voluntare  si cu respectarea deplina a reglementarilor privind protectia datelor. Astfel, testele au loc in 17 puncte de trecere a frontierei (terestre, aeriene și maritime) din 12 tari europene.

Romania, prin intermediul Politiei de Frontiera, participa la faza de testare cu doua puncte de trecere a frontierei, respectiv PTF Iasi feroviar si PTF Sculeni rutier. Testele au fost demarate pe 16 iunie 2015 la PTF Iasi feroviar, iar la PTF Sculeni in data de 01 iulie 2015.

Proiectul presupune utilizarea unor echipamente de ultima generatie pentru prelevarea amprentelor digitale, capturarea live a imaginii faciale, capturarea imaginii faciale din cipul electronic al pasaportului, verificarea imaginii faciale, respectiv capturarea live a irisului.

Participarea calatorilor terti la aceste teste se va face pe baza de voluntariat, iar conform legislatiei nationale este necesar consimtamantul scris al cetateanului tert. Datele personale nu vor fi stocate. Capturarea  acestor date de catre politistii de frontiera romani se face doar in scopul unei analize calitative, cu stricta respectare a cerintelor legale in materie, certificate de autoritatile nationale pentru protectia datelor cu caracter personal. Totodata, voluntarii vor fi invitati sa raspunda, dupa trecerea frontierei, la cateva intrebari legate de modul de desfașurare a controlului.

In punctele de trecere ale frontierei menționate se vor regasi materiale informative puse la dispoziție de Agentia eu-LISA. Totodata, personalul Politiei de Frontiera Romane din punctele de trecere a frontierei mentionate va putea furniza calatorilor clarificarile necesare cu privire la scopul acestui proiect.

Pentru crearea conditiilor optime in derularea acestui proiect, Politia de Frontiera Romana, sub coordonarea Ministerului Afacerilor Interne, a colaborat cu Directia Generala a Vamilor, cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Datelor cu Caracter Personal, precum si cu Ministerul Afacerilor Externe.

Agentia europeana eu-LISA estimeaza ca pana in anul 2025, numarul cetatenilor din state terte care vor trece frontierele externe ale spațiului Schengen se va dubla (circa 300 de milioane de treceri pe an), aspect ce va determina creșterea timpilor de asteptare la frontiera.

Pentru a raspunde acestei provocari, Comisia Europeana propune pana in 2020 o noua generație de verificari la frontiere, in cadrul proiectului „Frontierelor Inteligente”, cu scopul de a moderniza si imbunatati managementul frontierelor externe, eficientizand in același timp controalele la frontiere și prevenind migrația ilegala.

In anul 2013, Comisia Europeana a lansat pachetul legislativ Frontiere Inteligente care cuprinde propunerea de infiintare a doua noi sisteme, cu rolul de a facilita si de a consolida procedurile de control la frontiera pentru cetațenii terți care trec frontierele Uniunii Europene.

Acest proiect cuprinde:

–     Programul pentru Calatorii Inregistrati (RTP), ce va permite cetatenilor tarilor terte, calatori frecvenți și de buna-credința, sa treaca frontierele UE, urmand o procedura de control simplificata

–     Sistemul  European de Intrari/Iesiri (EES) care va inregistra timpul și locul de  intrare si iesire al  cetatenilor din statele terte care calatoresc in Uniunea Europeana.

Pentru a evalua impactul tehnic, organizational si financiar al sistemelor propuse, Comisia Europeana a initiat la inceputul anului 2014, cu sprijinul statelor membre si al Parlamentului European, un exercitiu menit sa identifice optiunile de implementare a pachetului Frontiere Inteligente.

Acest exercitiu cuprinde doua faze:

–    Un studiu  realizat pe parcursul anului 2014 care a identificat și evaluat cele mai bune optiunii și solutii. Rezultatele acestuia au fost publicate in octombrie 2014.

–    Un proiect pilot organizat de Agentia Europeana pentru Managementul Operational al Sistemelor IT la Scara Larga in Spatiul de Libertate, Securitate si Justitiee(eu-LISA).

Cea de-a doua faza a exercitiului – proiectul pilot – se desfasoara in perioada martie-septembrie 2015 si are drept principal obiectiv testarea optiunilor tehnice identificate in cadrul studiului, luand in calcul criterii precum: acuratetea, eficienta si impactul asupra duratei controlului la frontiera. Aceasta testare isi doreste sa contribuie la definirea celor mai bune solutii tehnice pentru un proces de control mai rapid si mai sigur, sprijinind astfel dezideratul Comisiei Europene de a adopta in 2016 noile propuneri legislative pentru crearea EES si RTP.

In acest proiect sunt implicate 12 state membre (pe baza de voluntariat si ca urmare a unui proces de selectie), respectiv: Suedia, Finlanda, Estonia, Germania, Tarile de Jos, Ungaria, Romania, Grecia, Italia, Franta, Spania si Portugalia, testele urmand a fi desfașurate in 17 puncte de trecere a frontierei (terestre, aeriene si maritime).

Conform termenilor de referinta ai proiectului, sunt 13 tipuri de teste, precum și o serie de intrebari la care se va raspunde atat prin testari operationale, cat si prin activitati de cercetare. Primele teste au fost deja demarate pe 15 martie a.c. in Portugalia, pe aeroportul din Lisabona.

Pe parcursul proiectului, noi tehnologii si procese vor fi testate in raport cu procedura de control a cetatenilor tarilor terte care trec frontierele Uniunii Europene. Echipamentele vor fi puse la dispozitie de diverse firme contractate de Agentia eu-LISA.

Participarea calatorilor terti la aceste teste se va face pe baza de voluntariat, iar conform legislatiei nationale este necesar consimtamantul scris al cetateanului tert. Datele personale nu vor fi stocate. Capturarea  acestor date de catre politistii de frontiera din statele membre participante  se face doar in scopul unei analize calitative, cu stricta respectare a cerintelor legale in materie, certificate de autoritatile nationale pentru protectia datelor cu caracter personal.

In contextul acestui proiect, atat in faza de pregatire, cat și in cea de testare, Agenția eu-LISA lucreaza in stransa cooperare cu Autoritatea Europeana pentru Protectia Datelor (EDPS), Agenția pentru Drepturi Fundamentale (FRA). Rapoarte regulate vor fi prezentate EDPS, Parlamentului European și diferitelor grupuri de lucru ale Consiliului.

Leave a Comment